luni, 28 noiembrie 2011

RIP Ken Russell

"I know my films upset people. I want to upset people."
-Ken Russell-

Ken Russell a murit ieri, in somn. Avea 84 de ani.
Pe vremea cind aveam 14 ani am vazut la videoteca la teatrul muzical din Brasov TOMMY de 8 ori in 4 zile. Mi-a schimbat viata, la fel ca ulterior, The Wall. Urmatorul film de Russell pe care l-am vazut a fost Crimes of Passion, si asta cu ani inainte sa apuc sa vad Psycho. Muzica de Rick Wakeman, Kathleen Turner, kinky as China Blue si Anthony Perkins, mad & freaky. Apoi am trecut la biografiile lui neconventionale (The Music Lovers despre un Ceaikovski gay). Am venit la Bucuresti in 1990. Am vazut si la cinemateca, alb-negru, Savage Messiah cu tata, in vizita la mine, la facultate. Ne-a placut si l-am dezbatut mult, in noapte, la bere. Au urmat firesc The Devils (Cinemateca alb-negru), Women in Love, Mahler, Gothic, casete video de la British Council, curio-uri precum The Billion Dollar Brain. Mi-am facut lectiile, am vazut cam tot ce se putea gasi. Whore cu Theresa Russell (doar conicidenta de nume) a fost la noi in cinema prin 1992-93 !
un compendiu din cele mai bine filme ale sale de la Telegraph:

Treptat fascinantia pentru cinematograful lui Russell, considerat un Fellini englez, s-a diminuat. Ceea ce a fost provocator si shocking in anii '60 si '70 a disparut din orizont la finele lui '90. Altered States ramine un film unic, creepy, care m-a cam inspaimintat ca atmosfera. E primul film hollywoodian al lui Ken Russell, in 1980 si mi-a vorbit de curind Elliot Goldenthal despre muzica din el, scrisa de mentorul sau, John Corigliano. Crimes of Passion revazut la 28 de ani, nu-i acelasi ca la 14 ani. 4 sure. Tommy ramine filmul meu preferat, dar Tommy e o opera rock flamboyanta, comandata de Pete Townshend pentru The Who. Am recuperat in ultimii ani The Boy Friend (in Elvetia, la TV, in ziua in care a murit Charlton Heston), un muzical azi obscur din 1971 cu Twiggy, si most important, Lisztomania, despre care am scris pe blog.
obituary exhaustiv si personal de Derek Malcolm in the Guardian care se incheie cu modul in care Russell s-a insurat ultima data (a fost insurat de 4 ori), cu un anunt dat pe situl lui in 2001: "Unbankable film director Ken Russell seeks soulmate. Must be mad about music, movies and Moet & Chandon champagne."
Thekenrussell is no more drinking Moet & Chandon, We should drink one for him !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu