marți, 31 decembrie 2013

Topul meu de filme 2013

Topul meu de zece filme pe 2013 publicat pe filmreporter alaturi de topurile criticilor, este alfabetic din nou, nu am un super-favorit. Nu am apucat sa mai detaliez, dar in mare este cam asa. la multi ani si filme bune in 2014 !!!

All Is Lost -JP Chandor

Counselor, The -Ridley Scott
Danza de la Realidad, La –Alejandro Jodorowski
Lone Ranger, The-Gore Verbinski
Nebraska-Alexander Payne
Only God Forgives -Nicolas Winding Refn
Only Lovers Left Alive –Jim Jarmusch
Rush-Ron Howard
Spring Breakers-Harmony Korine
The Wolf of Wall Street-Martin Scorsese


Sunt filme care vor intra in 2014 pe ecrane, Nebraska, All is Lost, Lupul lui Scorsese. Nu am pus filme văzute în 2012 (ar fi fost Mud, sau Django Unchained, pe care l-am pus în topul meu pe 2012)

Sunt filme văzute la Cannes, în festivaluri şi care au rulat la cinema. Nu e nici un film românesc, pentru ca nu am nicunul în top 10, nu e nici Gravity, pentru ca nu m-a emoţionat, deşi tehnic, e poate filmul anului. Nu am pus nici documentare (deşi Act of Killing, Sound City şi Beware of Mr. Baker au bătut ficţiunea), în mare topul meu e plin de ozn-uri cinematografice, experimente, unele nereuşite, dar fascinante. Majoritatea filmelor din el le-am văzut de 2 ori, pentru a fi sigur că îmi rămîn în cap şi nu a fost o stare de moment. Inside Lwelyn Davis nu am apucat să îl revăd după Cannes, deci îl pun pe hold. Contenders, la fel ca si Coenii, Stoker, Blue Jasmine si The Best Offer.
Pe scurt:


All Is Lost -JP Chandor
Un film dramatic, tragic şi aproape experimental, într-un singur personaj, Robert Redford şi marea. Ar fi trebuit să fie în Competiţie la Cannes şi să ia premiul de regie, Redford face unul din cele mai bune roluri din cariera sa.

The Counselor
-Ridley Scott
Cel mai neprevăzut şi mizantrop Scott, poate şi influenţat de moartea fratelui sau (în timpul filmărilor), ponderat vizual, un meta-film, anti-blockbuster. Miscast însă (Cruz, Fassbender). Primul scenariu al lui Cormac McCarthy, la 79 de ani. Viaţa ca un tanc septic cu rahat. Şi scena de sex (far out şi cu rapel la Alien) a anului.


La Danza de la Realidad –Alejandro Jodorowski
Il returno del Jodo, după 23 de ani de absenţă cinematografică. La 84 de ani, o privire autobiografică asupra copilariei sale, un film extrem de personal şi cu funcţie terapeutică. Cinema poetic, suprarealist, magic, unic.

The Lone Ranger-Gore Verbinski
Western clasic şi revizionist, cel mai blamat film al anului –din blockbusterele Hollywoodiene-un clasic de redescoperit în viitor. Muzică bombastică de Hans Zimmer, setpiece-uri virtuoase şi un Johnny Depp de necrezut. Da, prea lung şi inegal, dar de la Disney şi cu PG13, total subversiv…


Nebraska-
Alexander Payne
O felie de Americana, cu un comeback Bruce Dern (sper ca o sa ia Oscarul, la pariate cu Redford cele mai bune interpretări ale anului). Mai mult ca orice, alb-negrul îi dă un aer de clasicitate şi legendă.

Only God Forgives -Nicolas Winding Refn
Anti-Drive. Anti film de răzbunare. Anti thriller. Experiment coloristic şi sonor. Despre impotenţă. Tragedie greco-danezo-tailandeză cu cor antic pe karaoke şi filtre roşii, sanglant. Dedicat lui Jodorowski !


Only Lovers Left Alive –Jim Jarmusch
Cel mai intelectual film al lui Jarmusch, şi cel mai bun riff în genul vampirilor de dată recentă. Totodată un film despre artă şi muzică în special. Exerciţiu de stil, cel mai bun al său de la Dead Man încoace. Jarmusch cîntă şi la chitară pe soundtrack, minimalism metalic, sfîşietor.


Rush-Ron Howard (cronica mea aici)
Nu aş fi crezut că o să am vreodată un film de Ron Howard în topul meu personal, dar iată, Rush e unul din cele mai puternice şi umane filme ale anului, cu care am vibrat. Atmosfera, plus muzica lui Zimmer şi imaginea lui Dod Mantle.

Spring Breakers-Harmony Korine
Nu as putea spune că mi-a placut, dar m-a fascinat. Un film fresh, şi imoral, cu panache vizual cît curpinde, şi energie nilihisto-anarhică. Debutul lui Korine în mainstream, ha ! Şi James Franco a la Gary Oldman în True Romance (de care e destul de aproape, la fel ca şi Badlands, pentru generaţia iphone).

The Wolf of Wall Street-Martin Scorsese
Marele Ratsby ! Comedia anului şi cel mai obscen delirant film de dată recentă ! Outrageous !!! Întoarcere la formă pentru Scorsese. Antologic, o scenă cu consum de droguri bate Fear and Loathing in Las Vegas !!! Iar o să îl şunteze AMPAS pe DiCaprio :(

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu